2ND INTERNATIONAL SEMINAR ON QUALITY AND AFFORDABLE EDUCATION (ISQAE 2013) -7 - 10 October 2013


Tahap Pengetahuan  Lukisan Berbantu  Komputer (CAD) Pelajar Kejuruteraan Mekanikal Di Salah Sebuah Kolej Matrikulasi Teknikal  Kementerian Pelajaran Malaysia (KMT KPM)   - Satu TinjauanMohd Noramdzan Mohd Yusof,a,*  Aede Hatib Musta’amal @ Jamal (Phd) b, Anwar Hamid Pa caPelajar Phd, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
bPensyarah Kanan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
cPelajar Phd, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
 *mamatmaster@yahoo.com


Abstrak :
Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk meninjau tahap pengetahuan Lukisan Berbantu Komputer (CAD) pelajar-pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Kolej Matrikulasi Teknikal Kementerian Pelajaran Malaysia (KMT KPM). Rekabentuk kajian adalah secara tinjauan deskriptif dan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 114 orang pelajar Kejuruteraan Mekanikal di salah sebuah Kolej Matrikulasi Teknikal di Malaysia telah terlibat sebagai responden di dalam kajian ini. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan SPSS versi 16.0 bagi menentukan peratusan, min ,ujian-t dan anova. Dapatan daripada analisis kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan Lukisan Berbantu Komputer (CAD)  pelajar-pelajar Kejuruteraan Mekanikal di salah sebuah Kolej Matrikulasi Teknikal Kementerian Pelajaran Malaysia (KMT KPM) berada pada tahap yang tinggi. Kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap pengetahuan Lukisan Berbantu Komputer (CAD) berdasarkan jantina, latar belakang sekolah dan keputusan peperiksaan SPM bagi mata pelajaran lukisan kejuruteraan.

Kata kunci: Lukisan Berbantu Komputer; mereka bentuk; Kejuruteraan Mekanikal

Abstract :
The purpose of this study was to survey the level of knowledge of Computer Aided Drawing (CAD) Mechanical Engineering students at the Matriculation Technical College of the Ministry of Education . The research design was a descriptive survey using a questionnaire as a research instrument. A total of 114 students of Mechanical Engineering in one of the Matriculation Technical College in Malaysia has been involved as respondents in this study. Data were analyzed using SPSS version 16.0 to determine the percentage, mean, t-test and ANOVA. The findings of the analysis showed that the level of knowledge of Computer Aided Drawing (CAD) Mechanical engineering students at one of the Matriculation Technical College of the Ministry of Education at a high level. The study also showed no significant differences in knowledge of Computer Aided Drawing (CAD) based on gender, background and SPM school for engineering drawing subjects.


Comments

Popular Posts